Darkangelhome

Katniss Everdeen : Alevler İçindeki Kız


Uzak Doğu haberlerine kısa bir ara verip araya birkaç tanıtım alayım dedim. Yeni bir kitap serisinin tanıtımıyla daha karşınızdayım. Seriyi annemin yanında refakatteyken okudum. Birinci kitabı daha elime aldığım gün diğerlerini de ikişer günde hatmediverdim. Açlık Oyunları Serisi olarak bilinen, Suzanne Collins tarafından kaleme alınmış, toplamda üç kitaplık bir seri bahsedeceğim.

Yazar, geçmişin Roma İmparatorluğu’ndaki arena oyunlarını günümüzün reality showlarıyla birleştiren oldukça güzel bir seri yaratmış. Roma’da arenaya iki kişi girer bir kişi çıkardı. Alaycı Kuş serisinde de arenaya 24 ” haraç ” giriyor ve sadece bir kişi çıkıyor. Kafanız karışmadan kitapların konu edindiği olayları kısaca bir özetleyelim.

Savaşlardan sonra, gelecekte, belirsiz bir zaman diliminde, eskiden Kuzey Amerika olarak bilinen yerde Panem Ulusu’nun başkenti olan Capitol’ün kuleleri yükselmektedir. Capitol’ün etrafındaysa onun kaynakları yani 12 mıntıkası bulunmaktadır. Mıntıkanın her biri bir alanda uzmanlaşmıştır. Tarım, madencilik, teknoloji, su ürünleri, ormancılık, askeri vs…Mıntıkalar Capitol’ü besler, Capitol ise onlaro sömürür. Geçmişte bir kere mıntıkalarda ayaklanma yaşanmış, Capitol bunu bastırabilmek için ayaklanmayı başlatan mıntıka olan 13. mıntıkayı yok etmiştir. O günden sonra Capitol diğer mıntıkalara ne kadar güçlü olduğunu, onların tamamen merhametine kaldıklarını hatırlatmak için oyunlar düzenlemeye başlar.

Açlık Oyunları adı verilen oyunlar için her mıntıkadan 12 ila 18 yaş arasında bir kız ve bir erkek ” haraç ” olarak Capitol’deki oyunlara gönderilir. Oyunlara haraç göndermek zorunludur. Haraçlar kısa süren bir eğitim döneminden sonra koşulları, içeriği, içinde yaşayan hayvanları, bitki örtüsü ve hatta hava koşullarına kadar tamamen Capitol’ün kontrolünde olduğu arenaya salınırlar. O andan itibaren aynı mıntıkadan gelen haraçlar da dahil olmak üzere herkes birbirinin düşmanıdır. Kazanan sadece bir kişi olacaktır ve yapmaları gereken şey birbirlerini öldürmektir. Oyunlar 24 saat boyunca TV den yayınlanır ve izlemek zorunludur. Böylece Capitol mıntıkalara çocuklarının ölümünü izlettirerek gücünü onlara bir kere daha hatırlatır.

Hikayemizin baş kahramanı olan Katniss Everdeen de henüz 12 yaşında olmasına rağmen girdiği ilk kura çekiminde adı çıkan küçük kız kardeşinin yerine oyunlara katılmak için gönüllü olur. Katniss, babası henüz küçükken bir maden kazasında öldüğünden beri zaten ailesinin geçimini üstlenmiş, becerikli, zeki ve sert bir kızdır. Aklı her zaman önce ” yaşamaya ve kendini kurtarmaya ” odaklıdır. Mıntıkası maden mıntıkasıdır. Onunla birlikte sessiz ve sakin bir yapıya sahip fırıncının oğlu olan Peeta’da oyunlara erkek haraç olarak seçilmiştir.Çok fazla spoiler vermeden kitaplar hakkında anlatabileceklerim sanırım bu kadar olabilir.

Seri hakkındaki tek olumsuz nokta yayın evinin yazarla alakasız bir şekilde kendi kendilerince kitapların zaman kipleriyle oynamasıdır. Yazar geçmiş zamanda yazmışken yayınevi üşenmemiş neredeyse bütün cümlelerdeki zaaman kiplerini değiştirmiş, kitaplarda zaten bu konuyla ilgili notlar mevcut, bu yüzden kitaplarda tam bir zaman karmaşasının hakim olması dolayısıyla yazarı suçlayamayız. Ancak bu bile serinin akıcılığını bozamamıştır sadece benim gibi noktalama ve zaman kiplerine takık olanları sinir edecektir büyük ihtimalle.

Seri oldukça heyecanlı ilerleyen bir ilk kitaba, ilk kitabı tekrar ediyormuş hissi verse de yine de heyecanlı olmayı başaran ikinci kitaba ve acaba bu işin sonu nereye bağlanacak diye tırnakların kemirilerek okunduğu üçüncü kitaba sahip. Eğer bundan önceki kitap ve seriler hakkındaki tavsiyelerimden hoşnut kaldıysanız bunu da mutlaka denemelisiniz diyorum. Karakterler, olay örgüsü, heyecan ve akıcılık sayesinde bu seri kendini yormadan okutuyor.

KİTAPLAR

The Hunger Games ( AÇLIK OYUNLARI )

Catching Fire ( ATEŞİ YAKALAMAK )

Mockingjay ( ALAYCI KUŞ )

Üstelik ne kadar kısa sürede keşfederseniz o kadar iyi olur zira seri sinemaya da uyarlanıyor. İlk kitabı konu edinen ve aynı adı taşıyan ” The Hunger Games ” 2012 Mart ayında gösterime girecek. Afişi güzel olsa da serideki favori karakterim olan Peeta için seçilmiş elemandan pek hoşnut kaldığımı söyleyemeyeceğim. Kesinlikle hayalimdeki Peeta’yla örtüşmeyen birini seçmişler. Filmi izlemeden yorum yapmamak gerek ama açık konuşmak gerekirse kadroya ısınamadım. Ne Peeta, ne Gale ne de Rue karakterlere uygun değiller bence. Hatta başkan bile Donald Sutherland tarafından canlandırılsa da -ki kendisi pek sevdiğim bir oyuncu- karaktere uygun olmadığı görüşündeyim. Nerde o estetikle parlayan başkan nerde Donald amca 😀 Bir tek başrol oyuncusu olabilir gibi ama o da geç kaldı çünkü ben çoktan kendi Katniss’imi buldum bile.

FİLMİN İMDB SAYFASI

Eğer film aşağıdaki fan yapımının yarısı kadar bile olsa kabulümüzdür. Benim Katniss’im bu fan yapımda rol alan genç oyuncu Danielle Chuchran. Keşke yapımcılar bu videoyu seyretseydi de kızı role seçseydi demedim değil. Yazımda kullandığım fan yapımı resimlerdeki kişi ise bu rol için fanlar tarafından uygun görünen bir başka genç aktrist Kaya Scodelario. Adeta role cuk oturuyor. Hatta kitabın fanları bu fan yapımından sonra kıza o kadar çok mesaj atıyorlar ki kendisi de twitterinde bu konuyla ilgili açıklama yapmak zorunda kalıyor. Seçmelere katılmayı düşündüğünden bahsediyor ama başka biri başrolde olduğuna göre ya katılmadı ya da seçilmedi.

Ancak uyarım var video kitabın en kritik anlarından birini konu ediniyor bu yüzden kesinlikle kitabı okumayanların izlememesini öneriyorum. Seriyi okumuş olanlar ise hiç vakit kaybetmesinler, bi de mendilleri ellerine alsalar iyi olur.

THE HUNGER GAMES FAN YAPIM

Kitaplardan birinde bir yerde bir şarkı geçiyordu ve sözleri o kadar etkiledi ki beni… Bunu sizlerle paylaşarak seri hakkındaki en büyük ip ucumu veriyorum bence 😉 Bir tane daha var ama onu paylaşırsam müthiş spoiler olur bu yüzden onu kitabı okumaya karar verenler keşfetsinler. 😉

İDAM AĞACI

Geliyor musun o ağaca?
Hani üç kişiyi öldürdü dedikleri
O adamı sallandırdıkları ağaca
Çok tuhaf şeyler olmuştu orada
Gece yarısı buluşsaydık o idam ağacında
Daha tuhafı olmazdı aslında

Geliyor musun o ağaca?
Hani ölü adamın aşkına kaçması için yakardığı
Çok tuhaf şeyler olmuştu orada
Gece yarısı buluşsaydık o idam ağacında
Daha tuhafı olmazdı aslında

Geliyor musun o ağaca?
Hani ikimizin de özgür olmamız için
Kaçmanı söylediğim ağaca
Çok tuhaf şeyler olmuştu orada
Gece yarısı buluşsaydık o idam ağacında
Daha tuhafı olmazdı aslında

Geliyor musun o ağaca?
Boynuna ilmekten bir kolye tak, dur yanımda.
Çok tuhaf şeyler olmuştu orada
Gece yarısı buluşsaydık o idam ağacında
Daha tuhafı olmazdı aslında…

10/8 Neden? Çünkü yayın evinin yapbozuna rağmen aslındaki heyecandan hiçbir şey kaybetmeyen güzel, seviyeli ve okunası bir seri.

12 Yorum

  1. Kitapları bende bir solukta okudum,ama sonunda mıntıkaların akibetini bilmeyi tercih ederdim açıkçası ve Peeta konusunda sana tamamen katılıyorum benimde hayal ettiğim tipe hiç uymuyordu, ama Katniss yerinde bir seçim olmuş bence,çok güzel bir tanıtım yazmışsın ellerine sağlık…

    • Teşekkürler yazıyı beğenmene sevindim 🙂 Ben kitap serisini çok beğendim ama film serisinden o kadar hoşnut değilim. Yine de bu filmlerin kitapların daha çok okunmasını sağlayacağını düşündüğüm için destekliyorum. Çok da yavan ve özensiz değildi en azından 😉

  2. katniss

    kitapları bir solukta okudum çok güzeldi fakat film çok güzel değildi ışıklandırmalar kötüydü jennifer lawrence katniss için iyi bir seçim fakat josh hutcherson peeta yauymamış yani benim beklediğim karekter değil daha çok daha yapılı ve şirin birisi beklerdim ama yinede güzel oynadılar bu arda çok güzel tanıtım yazmışsınız.

    • Bence de Peeta gerçekten kötü bir seçim olmuş. Hem cüsseli hem de kaslı biri olması gerekiyordu Peeta’nın. Tanıtımı beğenmene sevindim 🙂

  3. zeynep

    bence peeta gayet iyi bir seçim bende sempati kazandı ve diğer oyuncularda iyi bir seçim yani size katılmıyorum nokta

    • Evet o sizin fikriniz, bu da benim fikrim. *Ayrıca nokta yazmaya gerek yok sanırım* 🙂

  4. wilibiy

    Bu seriyi çok seviyorum ama 3. kitapta benim sevmediğim iki nokta var kitabın sonu hakkında bi kaç sayfa daha yazsaymış iyi olurmuş mıntıklar ve panem ulusu hakkındda.Film e gelicek olursak filmi ben pek sevmedim kitabın ciddiyeti filme yansımamış aynı avatar çizgi filminin film yapılması gibi oda iyrenç olmuştu ,peeta bencede hiç olmamış.Şu spoiller denen şeye resmen sinir oluyorum eskiden yoktu böyle bişey kitap hakkında soru sorcam yada film başlıyolar yok spoiller verdin etmedikleri hakaret kalmadı ya sizcede böyle deyilmi yani bir kitabı tanıtmak istiyosun spoiller vermeden nasıl anlatabilirsinki dimi yani.

    • Spoiler dedin mi duracaksın çünkü ben de Spoilere karşıyımdır. Bu yüzden mesajındaki o büyük spoileri editledim. Hiç kimsenin kendisinden sonra bir kitabı, filmi veya herhangi bir eseri okuyacak, izleyecek kişinin zevkini baltalamaya hakkı yok. Sonuyla birlikte anlatıldıktan sonra o filmi izlemenin, o kitabı okumanın tadı çıkar mı? Çıkmaz. En büyük sürprizleri dikkatsizce paylaşırsan elbette ki tepki alırsın. Başkalarının kitaplar veya filmler hakkında kendi fikirlerinin oluşması için spoilerden arınmış bir okumayla okumaları veya izlemeleri gerekir. Yoksa beklenmeyen gelişmeler insanda beklenen etkileri yaratmaz ve aslında muhteşem bir eseri yavan bir şekilde okumuş veya izlemiş olurlar. Senin de Spoiler hakkındaki düşüncelerin değişsin. Spoiler içeren bir bilgi paylaşmak istediğinde önceden ” SPOİLER ” uyarısı yaparsan devamını okumak isteyen okur spoiler yemek istemeyen de okumaz, böylece insanlara bu şansı vermiş olursun 😉

  5. Katniss Everdeen

    Eğer filmi olmasa, ve filmi bana öneren abim 🙂 kitaplardan haberim bile yoktu. Filmi izledikten sonra hemen 3 kitabıda alıp 4 günde bitirdim. İlk baş filmi izlediğim için karaktarler hazırdı aklımda. Ama 2-3. film için kendi karaktarlerim var :))

    • Bazen bir seriyi filmleri gündeme getiriyor gerçekten. Ama en güzeli bence önce kitapları okumak böylece her şeyi önce siz hayal etmiş oluyorsunuz, karakterleri, olayları… Böylece filmi izlediğinizde seriye layık bir film olup olmadığını değerlendirebiliyorsunuz. Neyse en azından diğer kitapları okuyarak sürprizleri öğrendiniz 🙂

  6. beyza

    Hayatımda hiç, bir kitaptan bu kadar etkilenmemiştim. Rüyalarımda alaycı kuş görüyorum. Kitabın çıktığı zamandan beri hepsini altı yedi defa oludum müthiş!!!!

    • Evet gerçekten güzel bir şekilde kurgulanarak yazılmış, kesinlikle sıkmayan bir eser^^

Bir Cevap Yazın

