Darkangelhome

Wattpad Yazı Dizisi – Part 1 – Wattpad Nedir? Nasıl Kullanılır? Neler İçerir?


 

WATTPAD NEDİR? NASIL KULLANILIR?

Wattpad 2006 yılında, Allen Lau ile Ivan Yuen işbirliğinde kurulmuştur. Wattpad isteyen herkesin ücretsiz olarak üye olabileceği ve burada kendi eserleri olan hikayeleri, şiirleri, fanfictionları, kitapları veya herhangi bir kategoriye sığmasa bile paylaşmak istediği yazıları paylaşabilecekleri bir sitedir. Siteye üye olmak ve hikayelerinizi yayınlamak için ücret ödemenize gerek yoktur. Sadece bir mail adresine sahip olmanız yeterlidir. Kullanıcılar okudukları hikayelere oy kullanarak onlara destek olabilirler. Oy verme işlemi sayfada göreceğiniz yıldız şeklindeki işarete basarak gerçekleştirilmektedir.

Wattpad özellikle son iki yıldır yükselişte olan site diyebiliriz. Siteyi cazip kılan etkenler genç yazar adaylarına kendilerini geliştirme, kanıtlama ve tanınma fırsatı veriyor oluşu. Ülkemizin genç nüfusunun ilgi alanlarından biri haline gelmiş durumda. Hatta Wattpad’ı en çok kullanan ülkelerden birisi Türkiye şu anda. Wattpad’ı en çok kullanan ülkeler sırasıyla Amerika Birleşik Devletleri, Hindistan, Filipinler, Meksika ve Türkiye’dir. Site 40 milyondan fazla kullanıcı ve 175 milyondan fazla hikayeyi kullanıcılarıyla buluşturuyor. Ülkemizden ise şu ana kadar 7 milyondan fazla hikaye yüklenmiştir. Wattpad kullanıcılarının 3/2 si bayandır ve bunların %80 i 30 yaş altındadır.

Wattpad’ın kurucuları Allen Lau ve Ivan Yuen

 

EKSİKLERİ NELERDİR? ARTILARI NELERDİR?

Teknik açıdan pek çok eksiği olan bir site ne yazık ki Wattpad. Örneğin en çok okunan hikayeleri ilk 10 veya ilk 100 şeklinde bir sıralamasına ulaşamıyorsunuz. Liste oluşturma konusunda çok zayıf bu yüzden de keşfedilmemiş hikayeler bölümü ne yazık ki çok kullanışsız bir bölüm oluyor. Sadece hikayeniz popüler iken liste sıralaması veriyor, hikaye bittiğinde sıralamadan çıkıyorsunuz. Bunun nedeni yayınlanmış her hikayeye popülerliğine göre fark edilme şansı vermek. Ancak o ana dek yayınlanmış hikayeler içinde kaçıncı sırada kaldığınızı bilemiyorsunuz. Site devamlı istatistik, bildirim ve yorum hatası veriyor. Bölümlerinizi kaydetme sorunu yaşıyorsunuz. Bu kadar üyeye sahip bir sitenin böylesine özensiz yürütülmesi inanılmaz bir durum. Ancak en azından bir şikayetiniz olduğunda tabii eğer İngilizce biliyorsanız sizinle yakından ilgileniyorlar. Özellikle de telif hakkı ihlallerinde hassaslar.

Şahsen benim 8 yıl önce yayınladığım ve pek çok Dramione severin bildiği K.F.Y.C. (Keep Your Friend Close But Your Enemies Closer) isimli ficimi başka bir isim altında ve anonim başlığında yayınlayan birini tespit edip şikayette bulunduğumda hemen geri dönüş yaptılar. Gerçi gerek kalmadı ben kıza mesaj atıp hikayemin bölümlerini sildirmiştim bile ama en azından geri dönüş yaptıklarını biliyorum. Üstelik bu vatandaş Wattpad’da kitabı bastırılmış kişilerden birisi yani gerisini siz düşünün…

Wattpad pek çok yönden yeni yeteneklerin keşfedilmesi için büyük fırsatlar sağlarken öte yandan popüler olan ama neden popüler olduğunu anlayamadığınız bir dolu saçma hikayeyle mücadele etmenize neden olan bir site. Bunun da nedeni üyeler arasında sırf hikayelerinin popüler olmasını sağlamak için yapılan vote değiş tokuşu. Sen benim hikayemin bölümlerini votela ben de seninkileri diye dolanan binlerce kişi görebilirsiniz. Bu sayede gerçekten berbat bir Türkçe ile yazılmış, bir hikaye kemiğine bile sahip olmayan yazılar on binlerce oy alarak popülerlik sıralarında üstlerde yer alabiliyorlar. İşin kötüsü bu hikayeleri popüler diye okuyan ve kendi yazacakları hikayelerde de bunları örnek alan kişilerin de olması.

Wattpad’ın en büyük sıkıntılarından biri üye olan kişiler için yaş sınırı koymamış olması. 9-16 yaş aralığında yüz binlerce kullanıcısı olan site bu açıdan bir ergen yuvası haline gelmiş durumda. Aslında gençlerin okuma alışkanlıkları edinmelerine karşı değilim. ANCAK okudukları hikayelerin neler içerdiğini bilseniz sizler de sitenin bir yaş sınırı koymasını isterdiniz. Tecavüzcüsüne aşık olan, kendisine işkence eden bir adamın ” Sana benden başka kimse zarar veremez. ” lafını cool bulan 12 yaşındaki çocukları tecavüzün bir tarafın isteği dışında gerçekleşen, kadına ret etme hakkı vermeyerek bedenini kullanan bir erkeğin, kadını hem fiziksel hem de ruhsal olarak yaralayan bu eyleminin hikayelerdeki gibi ” cool ” olmadığına nasıl inandıracaksın? ” Becer Beni ” diye kitap ismi koyup baştan aşağı seks içeren hikayeleri yazanların 13-16 yaşındaki çocukların olması ne kadar doğrudur? Hangi bilgilerle yazıyorlar bu hikayeleri?

Wattpad’ın en büyük eksiklerinden biri kontrol sisteminin çok zayıf olması. Site üzerinde popüler hikaye türleri için, örneğin Türkçe için Türk elçiler belirlenmiş. Bu elçilere mesaj attığınızda yapabilecekleri bir şey varsa yardımcı olabiliyorlar ama fazla bir yetkileri yok. Aslında sitenin gönderilen her hikayeyi onaylama sistemi olsaydı o zaman ister istemez ensest, tecavüz gibi kavramları konu edinen hikayeler onaylanmadan silinir ve daha uygun bir ortam oluşturulurdu diye düşünüyorum. Tabii bunun için gün boyu online olacak elçilerin gerekli oluşu işi çıkmaza sokuyor. Şikayet etme butonunun mevcut olması bir nevi iyi olmuş bu yüzden. Rahatsız olduğunuz hikayeyi eğer İngilizce’niz de varsa şikayet edip siteden sildirebiliyorsunuz veya hatalarını düzelttirebiliyorsunuz.

Cinsellik içeren hikayelerin yazılmasına karşı değilim. Cinsellik insan doğasının bir parçası, hikayenin gidişatı gereği iki karakter arasındaki gelişim o noktaya varırsa yazılması bence son derece normal. Ancak sadece cinsellik yazmak için yazmak, cinselliği kullanarak okuyucu kazanmaya çalışmak fazlasıyla manasız ve saçma. Grinin Elli Tonu kitabından sonra özellikle bu tür hikayelerde bir patlama söz konusu. Ama dediğim gibi nasıl bir tür işlenirse işlensin önemli olan hikaye.  Açık söylüyorum eğer sadece okuyucu çekmek için yetişkin kategorisinde işaretlenmemiş bu tür hikaye görürsem şikayet etmekten çekinmem. Böyle de yapılması gerekiyor çünkü biz okuyucular bunu yapmazsak boşu boşuna serzenişlerde bulunmaya da hakkımız olmaz diye düşünüyorum.^^

Normalde okulunda bir kere bile dönüp bakmayacağı, bakarsa da babasının ona ne derece kızacağını bilen çocukların kötü çocuklarla dolu hikayelere duydukları hayranlığa değinmiyorum bile. Okullardaki çeteler, salak salak kısaltmalarla ve argo kelimelerle dolu sözde komediler, espri niyetine yapılmış küfürden geçilmeyen kitaplar, hayvanlara hatta insanlara yapılan işkencelerin sanki müthiş bir şeymiş gibi yazıldığı hikayeler ve hepsinden de kötüsü ensest ilişkilerin gırla işlendiği kitaplar…

Bu açıdan eğer çocuğunuz Wattpad’a ilgi duyuyorsa ben sizin yerinizde olsam yaşı en azından mantıklı düşünme çağına erene kadar bu siteden uzak tutardım. Uzak tutamıyorsanız o zaman çocuğunuza normal kitap okuma alışkanlıkları edindirmeye çalışın. Dünya klasikleri olan ve çocuklar için uygun olan kitaplara yönlendirin onları. Türkçe katliamı yapan bu site yerine düzgün kaynaklardan okuyarak özümsesinler. Vazgeçiremiyorsanız o zaman bir veli olarak oturup okuyabileceği hikayeleri önceden sizin bulup seçmeniz gerekiyor. Eğer veli duruma hiç karışmıyorsa ve çocuk kendi keşiflerinde özgür ise o zaman mantıklı kararlar almasını ummaktan başka yapacak bir şey yok.

Bütün bunların haricinde son dönemlerde hızla kitaplaşmaya başlayan hikayeler konusunda da sorunlar var. Mesela bir yayın eviyle anlaşan yazar telif hakları gereği birkaç tane tanıtım için kalacak şekilde bırakıp kalan bütün bölümleri siliyor. Doğal olarak yapması gereken bir şey bu ancaaaaaak bu bölümleri silinmiş kitaplar halen listelerde yer kaplamaya devam ettiği için diğer kitapların önünü tıkıyor ve belki de başka yazarların keşfedilmesine engel oluyor. Bence şöyle bir çözüm yolu bulunabilir, kitap anlaşması yapmış olan ve bölümleri silinmiş kitapları sadece reklam ve tanıtım amacıyla profillerinde tutmaya devam etmek isteyen kullanıcılar için ayrı bir kategori açılabilir. Böylelikle okuyucular da bu kategoride bütün kitap anlaşması yapmış hikayeleri ve yazarları keşfedebilir, sadece Türkçe değil yabancı diller de dahil olmak üzere güzel bir liste oluşturulabilir diye düşünüyorum.

Wattpad elçilerine gelince düzenledikleri yarışmalar oldukça zayıf, yaratıcı değil ve yetersiz kalmakta, ayrıca yarışmalara atadıkları jürilerin de (dil bilgisi vb) yetersizliği her seferinde tonla eleştiriye maruz kalmalarına neden olmakta. Facebook gibi mecralarda Wattpad için açılmış sayfalarda pek çoğunun ego kastığını görebilirsiniz. İçlerinde samimi ve yardımsever olan da var, kenara çekilip sadece taşıdığı içi boş unvanla başının göğe erdiğini sanan da. Bu yüzden gerçekten yardıma ihtiyacınız olmadığı sürece kendileriyle muhatab olmamanızı öneririm.

Wattpad’a yöneltebileceğimiz bir diğer eleştiri de daha çok telefon uygulamalarından kullanılan bir site olmasından dolayı PC den bu siteyi kullananlara yönelik çalışmalarının zayıf olması. Örneğin satır arası alıntısını PC den giriş yapan biri görebilmek için mesajın mailine gelmiş kopyasına bakmak zorunda çünkü sitede göremiyor.

Şimdilik benim aklıma gelen eleştiriler bunlar. Yazı dizimin bir sonraki bölümünde en tanınmış Wattpad hikayeleri ve yazarlarına yer vereceğim^^ Sizlerin siteye yönelik başka eleştirileri ve önerileri varsa yorumlarınızda paylaşabilirsiniz.^^

6 Yorum

  1. agresifizasyon

    Elcilige basvuruyorsunuz kabul edilmiyorsunuz sonra orada burada cakcak yapiyorsunuz da ne kazaniyorsunuz ya anladik kisiliginiz daha ancak gelisecek siz de kisiliginizi koyacak yer ariyorsunuz ama boyle insanlara bok atarak olmaz. Bu arada ergen yuvasi vs yazim dilinizden sizin de bir ergen oldugunuzu anliyorum. Sakin olun bu donemler gececek ama lutfen fiziksel olarak 16yi yeni atlattiniz diye o insanlari asagilama hakkiniz olmadigini bilin.

    • İlk olarak elçi olmak için başvurmadım, ikinci olarak da 36 yaşındayım, ne yazdığımın gayet bilincindeyim sizin aksinize 😉 O yüzden bence boş keseden sallamayın, gidin az ötede oynayın olur mu? 😉

      • agresifizasyon

        Facebook grubundan banlandigi icin kendince intikam almak ve wattpad fan fic yazmak icin fazla buyuk bir yas uydurmussun. ‘Bol keseden sallamissin.’ Az otede oynayin fazla yaratici olmadi degil mi? Bundan sonra arastirarak yazmani ya da hic yazmamani umut ediyorum.

      • Bakıyorum da her yorumunuzda farklı bir iddia da bulunuyorsunuz^^ İlk olarak hala boş keseden sallamaya devam ediyorsunuz. Asıl siz karşınızdaki kişi hakkında araştırma yapmadan yazıyorsunuz şu anda 😉 Ben fanfictionu wattpad’da yazmaya başlamadım. Sağ taglarda göreceğiniz üzere kendime ait olan fanfiction forumumda 2006 dan beri fic yazıp yayınlamaktayım. Orası haricinde 3 farklı blogum var ve bunlardan birisi de yine fanfictionla alakalı. Wattpad’da hikayelerimin en bilinenlerinden örnekler yayınlıyorum çünkü çalınıyorlar ve orada başka isimler altında yayınlanıyorlar. Okuyucu ihbarları için bunu yapmak zorunda olduğum için hikayelerimden örnekler yayınladım ve bu sayede kendine ” yazar ” diyen birinin hesabında hikayelerimden birini bulup sildirdim ki bu sadece bir örnekti. Defalarca kez de tekrarlandı.

        İkinci olarak da beni bilen biliyor, internet dünyasında yeni değilim ve yaşım konusunda da yalan söyleme mecburiyetinde değilim. Defalarca kez bu yazımdan önce yaşım konusunda okuyucularıma bilgi vermişimdir. Peki sizi bilen biliyor mu? Kaç yaşındasınız da bir siteye yönelmiş eleştirileri kendi üzerinize alınıyorsunuz? Tahminim sizin de ego kasan elçilerden biri veya onlardan birinin yakın arkadaşı olduğunuz yönünde^^ Ben bir yazıyı hem araştırdığım bilgilerle, hem deneyimlerimle yazarım. Yukarıda yazdıklarımın hepsi de doğrudur ve sizin asıl kızdığınız şey de bu. Üzülmeyin, sizi de anlıyorum ne de olsa gerçekler acıdır.

  2. agresifizasyon

    Wattpad dünya çapında 40 milyondan fazla kullanıcısı olan bir uygulama. Ne benim savunmama ihtiyacı var ne de sizin kötülemelerinizle kullanımı düşer. Ben sadece çocukları doğru yönlendirmeye çalışan bir öğretmenim. Siz de tabii ki bu yaşlarda ilgi çekmek isteyeceksiniz ama insanların emeğini küçümseyerek olmamalı dedim. Yazılarınıza bir şey demedim. Umarım kendinizi geliştirmeye devam edersiniz. Fanfic okumuyorum çok da bilmiyorum bırak 36’yı 26 yaş için bile çok yeni. Iddialarımı yaparken sizin aksinize araştırma yaptım evet gruptan banlanmışsınız neyse bu konuda tartışmaya gerek duymuyorum. Mesela wattpadde 13 yaş sınırı var. Türkçe yardım mevcut. Yani yazınızın çok eksiği var. Böyle bir şey yapmadan önce araştırma yapmalı, kişisel kin ve nefretini karıştırmadan objektif davranmalıydınız. Neyse öğrenirsiniz umarım. Maalesef size ayıracak daha fazla vaktim yok. Iyi günler.

    • Herhangi bir kişisel kinim, nefretim veya alıp veremediğim yok. Bahsettiğiniz konuda gerekli kişilere ulaşmaya çalıştım, ulaşamadım, sonrasında da bıraktım ve bu yazımın onunla hiçbir alakası yok farkındaysanız. Yazım taslakta uzun zamandır bekleyen yazılarımdan birisi ve sizin çocukça iddia ettiğiniz gibi BU YAŞTA ilgi çekmeye çalışmıyorum. Ölmüşüm de mezara girmişim haberim yok XD Önce küçük yaşta sanıp ergene vurmaya ve alay etmeye çalıştınız, şimdi de olgun olmamla mı alay etmeye çalışıyorsunuz? Bravo! Tam bir öğretmene! yakışır bir davranış.^^

      Fanfictionun yaşı olmaz. Fanfictionun anlamı hayran kurgusudur, herhangi bir esere veya yapıma hayran olan herkes, her yaşta fanfiction yazabilir. Ben fanfiction yazmana 22 yaşımda başladım ve halen de yazıyorum. Keyif aldığım bir şeyi yazmak için neden kendime bir yaş sınırı koyayım ki? 35 yaşında da yazıyorum fanfictionu 65 yaşımda da yazabilirim. Keyif benim, okumak isteyen de olduktan sonra kimseyi ilgilendirmez. Bir şaire neden 35 yaşında şiir yazdın diye sormak kadar abes bir durum. XD

      Wattpad da yaş sınırı var da uygulanıyor mı sanki? Kandırması çok kolay bir uygulama. Kaldı ki Wattpad yazarlarının imza günlerinde ağlaşan 8-9 yaşlarındaki çocukları televizyonlarda sadece ben izlemedim sanırım? Türkçe msj uygulaması var ise de benim sorunlarımla ilgili attığım hiçbir Türkçe mesaja geri dönüş olmadığı için yok var sayıyorum. Telif hakkı ihlali ile ilgili sadece İngilizce yazdığım mesaja anında geri dönüş yapıldı ve konu kısa sürede çözüldü. Hatta kendileri Google translate kullanarak Türkçe açıklamalarda bile bulunmaya çalıştılar. Bütün bunlarla alakalı msjlar halen elimde bulunmaktadır. Bu da gösteriyor ki aslında Türkçe mesajlarımıza geri dönebilecek Türkçe bilen bir çalışanları ne yazık ki yok. Dediğim gibi ben deneyimlerimden yola çıkarak yazıyorum ve öyle de yaptım. Verdiğim bütün bilgiler doğrudur ve kısa bir denemeyle sabitlenebilir. İnkar edebileceğiniz hiçbir hata içermemektedir.

      Çocukları gerçekten doğru yönlendirmeye çalışan bir öğretmenseniz bu sitenin zararlarını ve eksilerini kabul etmek zorundasınız. Bu mesleki olarak sizin sorumluluğunuz. Nasıl oluyor da cinsellik içeren hikayeler hakkındaki şikayetlerimi görmezden gelip saçma sapan detaylara takılıyor ve sözde saygın bir çaba gösteriyormuş gibi davranabiliyorsunuz? Kusura bakmayın ama sizin yaptığınız şey ne şiş yansın ne kebab olayı. Amacınız ve aslında neyi (yoksa kimi/kimleri mi demeliydim?) savunmaya çalıştığınız belli.

      Burası kişisel bir blog. Kendi yorumlarımı ve makalelerimi paylaştığım bir alan. Fikirlerime katılmıyorsunuz, saygı duyarım. Ama bunu benim yaptığım gibi seviyeli bir şekilde ortaya koymaya çalışın lütfen. İlk mesajınız ile en son mesajınız arasındaki yazım farkı, zaten bunu yapmaya başladığınızı gösteriyor. İyi günler.^^

Bir Cevap Yazın

